Friday 22 May 2015

BOOK REVIEW : ANTITHESIS [dubookpress]


ANTITHESIS - BENZ ALI


Antithesis.. buku yang aku rasa ada macam-macam rasa. Ada manis-pahit-masam-kelat-tawar. Semua ada. Aku baca buku ni awal tahun 2015 kalau aku tak silap. Jujurnya, aku tak kenal pun siapa dia Benz Ali. Lepas aku baca buku beliau, baru aku jejak dia kat facebook. Dan aku jumpa. Okay berbalik kepada buku ni. Sudah ditulis kat atas cover buku kalau kau jenis manusia yang cepat tersinggung atau dalam erti kata moden nya kau tak open minded, jangan beli buku ni. JANGAN.

Aku bukan aktivis atau apa. Tapi mungkin dah tertulis aku jenis manusia yang tak kisah apa pun yang aku baca-dengar-lihat, jadi aku tak payah pujuk kepala otak aku supaya terima apa yang penulis cuba sampaikan. Buku ni sangat berani. Lantang. Macam aku cakap tadi, kalau kau jenis yang bukan open minded, kau akan cakap buku ni biadap. Isu yang cuba penulis sampaikan pun ada yang menurut aku betul, ada juga yang buat aku kurang bersetuju. Masing-masing ada pemikiran dan pandangan masing-masing so kau tak boleh lah menidakkan apa yang kau rasa dan menidakkan apa yang si penulis cuba ketengahkan. Semua yang disampaikan memang betul, cuma dari segi pendapat tu tak semua orang sama. Isi-isi dalam buku ni boleh dikatakan 360 darjah melawan arus. Bila aku baca setengah muka surat buku ni, aku berkerut dahi sekejap, dia ni semua benda tak setuju ke? Dia nak apa sebenarnya? Sebut je, politik, agama, isu semasa, ustaz alim ulama, kalimah Allah, semua ada. Aku taktahu tapi isu kalimah Allah ni antara tulisan/pandangan penulis yang aku setuju hampir 100%

Sebenarnya aku suka baca buku macamni. Walaupun tak semua isinya kau setuju, tapi at least, kau akan dapat sesuatu. Kau tahu dan belajar terima dan kenal pandangan orang. Kau akan latih juga diri kau untuk berfikir. Sesuatu yang kau tak akan dapat kat mana-mana selain membaca. Tak kira siapa yang menulis, atau apa yang ditulis. At least, dia berani menulis, berani suarakan pendapat melalui penulisan. Tabik. 

Buka lah minda, berfikirlah. 

Cik Senah bagi 3/5 bintang!

1 comment:

  1. Anti-Thesis. Aku memang suka yang melawan arus ni. Yang straight bosan kot.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...