Wednesday 20 January 2016

D.I.Y : COFFEE SCRUB UNTUK MENGHILANGKAN HITAM BAWAH MATA.


 Hello dan Assalamualaikum..

So this is my 1st DIY segmen and im very excited muehehe. So, for the first segmen, i akan tunjuk cara buat coffee scrub untuk mengurangkan lingkaran gelap bawah mata atau yang biasa korang dengar, dark circle. Kalau nak tahu, i ada dark circle yang sangat sangat sangat serius! Dark circle dan panda eyes sekali memang ada sekali. Before this memang cuba macam-macam and tak merubah apa pun. So, i berbalik kepada NATURAL REMEDY and rasa so far sangat membantu. Sangat membantu bukan maksudnya pakai sekali dua dah hilang ye, cuma dia berkurang sedikit demi sedikit dan juga mata rasa lebih segar. Jangan ingat kopi tak ada gunanya tau, dia ada seribu satu penawar utk kulit dan kesihatan kalau dipraktikkan dengan cara yang betul.

Untuk korang yang tak tahu, kopi ni ada kandungan 'anti-inflammatory' yang membantu untuk mengurangkat redness dan juga melancarkan aliran darah dan mengurangkan radang yang menyebabkan lingkaran bawah mata tu jadi hitam. Sebenarnya, hitam bawah mata tu, atau panda eyes tu, sebenarnya ialah darah ye kawan-kawan. Peredaran darah tu tak lancar kat bahagian mata, so lama-lama dia terbiar kat situ dan lama-lama jadi warna hitam. Macam darah beku. Ini pun salesgirl kat Etude House bagi tahu haritu dan bila i google memang betul. Ngeheh.


Bahan-bahan yang kita perlukan senang je. Cuma ada 2 bahan. 
  1. Kopi
  2. Madu

By the way, kopi yang i guna ialah kopi dalam uncang ye. So, i perlu cuci dulu, gunting uncang dan keluarkan serbuknya. Dan untuk kopi yang i guna ni serbuknya kasar dan susah sikit nak letak kat bawah mata. Korang boleh guna kopi yang lepas diguna atau yang baru. Terpulang. Tapi sayang pula kan kalau tak guna dulu. tapi kalau korang guna yang memang serbuk, guna je terus.


Seterusnya campurkan madu kedalam serbuk kopi tadi. Letak lah sebati dengan kopi tu. Tengok madu dalam rumah ni pun dah habis. So, i tuangkan dan habiskan je semua. Alang-alang tinggal sikit kan.


Last step, campurkan dengan sebati kopi dan madu tu sampai betul-betul sebati. Bila dah betul-betul sebati semua, boleh lah letak kat bawah mata dan tunggu sampai kering and then boleh bilas. Kalau rajin buat lebih so boleh simpan dalam peti sejuk. So, tak payah buat banyak kali kan. Dan bila dari fridge sejuk-sejuk letak kat bawah mata pun selesa je. 

Tapi jangan biarkan pula sampai tertidur, kene juga bilas, takut nanti semut bermaharajalela lain pula jadinya. Korang boleh pakai setiap hari tak ada masalah dan lebih baik sebelum tidur.Kalau i, i akan pakai sebelum tidur bila i tak pakai masker dan juga kadang-kadang lepas bangun tidur. Sebab tu i suka buat banyak sekaligus penuhkan container comel yang macam kat bawah ni :)


Itu saja untuk DIY pertama. Senang kan? So, siapa yang ada masalah dark circle, boleh cuma cara ni. Senang dan berkesan. Yang penting kandungan semua semula jadi.

Nanti i akan share progress dark circle i bila dah makin berkurang ye. Don't worry. 

Untuk DIY seterusnya, i akan share cara buat coffee scrub juga tapi untuk 'puffy eyes'. Bahan-bahannya lain, tapi jangan risau, senang jugak. Stay Tuned!

Selamat Mencuba!



8 comments:

  1. dark circle kat mata ni teruk sgt dah. huhuh.. terima kasih kongsi info ni :)

    ReplyDelete
  2. wahhhh. good info!! memang cari lama dah cara hilangkan lebam bawah mata! thanks awaa:)

    ReplyDelete
  3. sama samaaa. dark circlee juaaa.. hhhuuuu

    ReplyDelete
  4. Jangan lupa cuba ye. gunakan bahan semula jadi lebih baik dan banyak khasiat tersembunyi :)

    ReplyDelete
  5. Letak kopi dan madu tu berapa sudu?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...