Sunday 13 December 2015

SAKIT GIGI DAN CABUT GIGI.

Heloo dan Assalamualaikum..

Rasanya macam dah lama tak update blog. Okay untuk makluman selama aku tak update blog, aku dekat kampung. Yes, bila bercakap pasal kampung, memang betul-betul kampung ye kawan-kawan. Hutan, tak ada coverage untuk Maxis, wifi lagi lah jauh sekali, dan KTW tak sampai ke rumah aku yang kat kampung. So, selama itu lah aku telah menjadi orang kampung. Seminggu lebih lah kot. So now i'm back.Sebenarnya balik rumah ni pun sebab dah tak tahan dengan boring dan tak ada apa nak buat. Nak dijadikan cerita, sejak 5 hari lalu aku telah diserang sakit gigi. Yang tersangat sakit sampai airmata aku tak boleh nak tahan. Rasanya ini pengalaman pertama aku sakit gigi. Selama ni, tak pernah sakit gigi dan cabut gigi cuma tampal je lah. Itu pun masa sekolah dulu. Lepas tu dah tak ada. Honestly, this is the worse experience ever. Like.. ever!

Setelah 5 hari menahan sakit, aku decide nak jumpa dentist semalam. Awal pagi lagi dah bertolak dari kampung ke beaufort, dan selama 5 hari tu lah aku tak dapat nak tidur dengan lena nya. Sebab berdenyut-denyut rasa kat mulut sampai ke kepala rasanya. Aku ada buat survey sikit pasal dental yang ada kat Beaufort ni sebab aku memang tak tahu mana yang ok, mana yang kurang ok. I mean yelah, kita kena pentingkan quality kan kalau bab-bab kesihatan ni. We cannot simply main redah je. We need to do few research, refer dengan kawan-kawan or family. Dalam kes aku, aku tanya few friends yang memang tinggal kat Beaufort ni kalau-kalau dorang pernah pergi dental. Luckily, bestfriend aku baru pergi bulan April haritu, dan dia recommend Klinik Pergigian  Nyuk Tien. Aku cuba research la kat FB kebetulan ada pula page dia. And tengok ramai yang pagi rating 5 star untuk service dan environment dan bagi positive comment. So, terus nak pergi situ je.



Bila sampai situ dalam pukul 10.30 pagi memang tak ada orang, register kat kaunter dan tak sampai 5 minit dah kena panggil. Sebab aku first time datang, rasa tak berapa nak tenang juga la. Tapi aku memang betul-betul nak pergi dental sebab dah tak tahan. Memang aku ketepikan lah rasa takut, risau dan apa-apa benda semua tu. Plus, memang aku dah ready kalau gigi aku memang tak boleh nak diselamatkan which mean kena cabut, sebab gigi aku tu gigi geraham aka gigi kekal. Maksudnya lepasni memang tak tumbuh lagi dah. Masuk je bilik ada doktor perempuan lembut dan baik gila. Aku ulang ye, baik dan lemah lembut. So, perasaan tu jadi tenang terus. Dia periksa gigi yang aku tunjuk sakit dan berlubang tu. And then doktor tu suruh X-RAY sebab tak boleh nampak keadaan gigi kat dalam tu. So, X-RAY tu kena bayar RM30, aku cuma ye kan je lah. sebab aku taknak lambatkan proses tu. Bila dah siap x-ray baru lah bro proceed. Doktor bagi pilihan nak buat rawatan akar ke atau nak cabut. Kalau buat rawatan akar adalah dia akan buat which is akar pada gigi tu akan dibetulkan dan lepastu baru lah tampal. Tapi memang costly lah - RM320 ( klinik lain mungkin berbeza tapi memang RM300 keatas ). Aku memang rasa nak cabut terus je, tak payah rawatan apa semua sebab nanti kita tak tahu kalau gigi tu akan sakit balik kn? So, better cabut terus.

Tak ke selesa macamni? haha

Procees cabut tu aku dah gentar dah. Nurse pun dah start pasang tv dan ada clip video macam-macam. Tengok gambar aku kat atas tu pun dah rasa best kan. haha. Aku enjoy juga lah cabut gigi sambil berhibur kan. Haha. Bila kena jarum tu aku siap genggam tangan nurse tu. Biarkan beberapa minit tunggu bius tu bertindakbalas. And then doktor tu dah ready nak cabut gigi aku. Dia kata, 'saya dah nak cabut ni ye, kalau rasa sakit angkat tangan, saya akan tambah bius.' So, dia dah mula nak pulas gigi aku, aku dah jerit sebab sumpah still rasa sakit. Then dia tambah sekali lagi bius. Maksudnya jarum kali kedua. Kali kedua ni memang tak rasa apa pun dia jarum tu sebab dah ada kesan jarum pertama tadi kan. So, lepastu barulah dapat cabut, itu pun aku still dapat rasa gigi aku kena tarik. Aku cuba relaks je lah. Dah selesai semua, dapat ubat painkiller. Painkiller tu kena makan setiap 6 jam. Memang aku dah tak dengar dah masa nurse tu bagi ubat, mak aku yang ambil ubat. Total bayaran semalam RM130. Tapi berpuas hati dengan layanan dan kualiti dorang!


Lepas je balik dari dental tu baaaaru lah rasa kebas gila. Mana tak nya, dua kali kena jarum. Aku makan aiskrim dan jus avocado. Sebab doktor pesan minum/makan yang sejuk je. So, sepanjang haritu aku cuma minum air yang sejuk saje ye dan tak makan apa-apa. Malam tu aku siap pergi kenduri kawin ye dan tak makan apa-apa. Lapar gila. Lagipun dalam gigi masih rasa berdenyut-denyut. Sampailah sekarang tapi dah berkurang lah daripada semalam. Pagi tadi pun aku dah boleh makan mihun goreng tapi kena pulan-pelan lah sebab masih terasa kesan jarum lagi. Lepas makan tu aku ambil painkiller. Dan painkiller tu betul-betul killer. Lepas makan je rasa mengantuk. Maybe dia nak kita rehat kot.

So, conclusion aku, kalau sakit gigi jangan lah tunggu lama, terus jumpa doktor. Dan jangan takut nak jumpa doktor, sebab biasanya doktor gigi ni baik-baik dan lembut belaka sebab dorang nak make sure lah pesakit tak rasa takut kan. Tapi of course apa-apahal pun korang kena survey dulu klinik mana yang lebih baik dari yang lain. Oh satu lagi, kalau korang rasa sakit gigi waktu malam ke atau bila-bila yang korang rasa tak mengizinkan untuk ke klinik gigi, korang boleh cuba berkumur-kumur dengan air garam, pastikan suam ye. Insyaallah akan berkurang sikit.

Itu je untuk kali ni, harap bermanfaat untuk korang yang tengah berfikir lagi nak ke klinik gigi atau tak. Untuk warga Beaufort, Kuala Penyu, Weston atau mana-mana, boleh pergi Klinik Pergigian Wong Nyuk Tien atas BSN. Jamin puas hati.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...