Tuesday 1 December 2015

BELAJAR DARI KEMATIAN.

Hello dan Assalamualaikum..

2 hari yang lepas, tengah syok-syok tengok TV dengan gelak ketawa nya, sambil-sambil buka, aku terkejut dengan berita kematian arwah Pak Yus (Jambu). Waktu tu aku rasa macam beku seketika. Bukan apa, aku terkejut tak percaya pun ada. Baru minggu lalu aku tengok kumpulan jambu perform untuk juara parody. Tapi Tuhan sayang dia, maka dia ambil awal. Instead of buka news yang ada kat facebook tu, aku baca komen, entah tengok muka arwah pun aku rasa janggal, astro warna pun aku still tak tengok lagi, sebab hampir semua cerita kat astro warna tu, ada muka arwah. Sebenarnya, aku bukanlah 'menyanjung' manusia-manusia yang ada di dunia hiburan ni. Cuma untuk kali ni, aku rasa janggal. Bayangkan orang yang selalu buat orang lain ketawa, selalu buat orang pecah perut dengan lawak dan usik-mengusik, tiba-tiba dah tak ada. Tiba-tiba.

Bila aku baca komen-komen yang ada, ada beberapa komen yang betul-betul buat aku rasa 'something', sisi baik dan sedih arwah yang orang tak tahu. Arwah tak ada mak bapa ( aku dah tau lama sejak aku follow dia dari Raja Lawak 1 lagi ), adik-beradik dia pernah sisihkan dia dan pernah puasa dan beraya sorang-sorang. Sebatang kara. Apa yang aku ingat, lepas je habis Raja Lawak 1 dulu, arwah macam senyap sikit tak berapa nak menyerlah. Sampailah Maharajalawak arwah berkumpulan dengan Tauke. Kat sana dia mula menyinar sampai akhir hayat dia. Sedih. Even sampai ke hujung hayat dia pun, arwah masih menghibur orang lain. Walaupun dia rasa sakit, penat dan tak larat, dia tetap hiburkan orang bagi orang lain happy. Korang boleh baca komen yang aku screenshot semalam, bukan komen tapi lebih kepada luahan sahabat baik arwah tentang kebaikan arwah.




Orang baik disayang Tuhan 
Mungkin sebab arwah merupakan public figure, cerita baik mengenai arwah senang tersebar. Dan aku taktahu kenapa aku tersentuh dengan keperibadian arwah. ( terus-terang sebelum ni aku tak jangka ). Dan aku makin faham maksud disebalik ayat 'orang baik disayang Tuhan'. Mungkin sebab taknak arwah hidup lama di dunia yang sementara ni yang makin lama makin banyak dosa, bumi makin rosak. Tuhan nak lindungi arwah dari benda-benda buruk dalam dunia ni. Mungkin berkat ketabahan arwah masa tak ada offer berlakon dulu, dan berkat kebaikan hatinya suka tolong orang, rezeki dia tak putus-putus. Semua aturan Tuhan. 

Mungkin sebab aku pun berjiwa seni. Aku senang emo. Tapi aku sendiri rasa kehilangan. Apatah lagi kawan-kawan dan keluarga arwah. Aku belajar banyak benda dari berita ketiadaan arwah yang secara tiba-tiba. Walaupun dia buat orang ketawa, tapi dia sendiri sakit-sedih-kecewa, kita taktahu. Aku belajar mengenal sesuatu yang selama ni aku abaikan. T-U-H-A-N. Bila tengok gambar arwah yang sudah siap dikhafankan, aku makin tersentuh. Dalam beberapa saat juga lah aku terdiam, jelas muka arwah tersenyum. Aku sempat lah dapat gambar tu sebelum di padam atas permintaan family arwah. Mungkin sebab amal yang arwah bawa antara sebabnya, doa-doa dari orang-orang yang pernah arwah tolong. 

Bersemadi lah dengan tenang wahai penghibur, terima kasih untuk semua gelak ketawa, terima kasih untuk semuanya. Al-Fatihah.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...