Wednesday 18 November 2015

BOOK REVIEW : LAKNAT [bukufixi]

LAKNAT - FAHMI MUSTAFFA

LAKNAT ni buku pertama yang rasmi label 'Untuk pembaca matang'. Dan bila aku start ja baca, aku dah faham kenapa label tu diletakkan. Laknat ni merupakan buku yang aku baca lepas ja habis baca BADUT . Sebenarnya ada beberapa buah buku lagi yang aku boleh baca, tapi aku cari buku ni untuk dihadam dulu. Nasib dah ada jual. Lama juga lah masa aku ambil untuk habiskan buku ni. Dalam 3 minggu macamtu lah.

By the way, melalui buku ni aku dah mula faham dan belajar, bila satu je peristiwa hitam yang kita panggil penderaan mental dan fizikal, si mangsa akan melalui banyak fasa-fasa yang secara pelan-pelan akan menjadikan diri dia bukan diri dia yang sebenar. Maka wujudlah karakter yang lain dalam diri dia. Split personality yang wujud dalam cerita ni buat kepala otak aku pening. Karakter Molly & Anita juga sesuatu yang aku tak sangka. Siapa Molly dan Anita? Korang kena baca sendiri. Aku sangat terganggu dengan cerita-cerita Molly, aku tak dapat tangkap siapa sebenarnya dia. Tapi aku dapat jawapan diakhir muka surat novel ni.

Dalam cerita ni juga wujud golongan-golongan atheist yang terus mempertahankan pendirian dorang tentang ketidakwujudan Tuhan sampai lah menemui ajal. Dalam keadaan yang paling siksa dan jijik. Dari segi gaya bahasa yang digunakan oleh penulis tu aku suka. Mungkin tak semua suka dengan jalan cerita yang sebegini, tapi sebenarnya dunia sekarang memang begini. Wujud si Alim Ulama yang serupa anjing, wujud juga si bijak pandai yang riak seolah dia tahu semua benda dan menidakkan kewujudan yang Diatas. 

Till then, Cauu.

Cik Bedah bagi 4/5 bintang!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...