Thursday 19 November 2015

TIPS : ATASI BIBIR KERING

Bibir menjadi kering adalah salah satu punca masalah ketidakselesaan yang kita hadapi sehari-hari kan? Banyak faktor yang jadi punca bibir menjadi kering ni sebenarnya. Faktor cuaca atau environment, cuaca terlalu panas dan suhu terlalu sejuk pun boleh menyebabkan bibir kering dan merekah. Selain tu, ada beberapa faktor lagi seperti kurang minum air dan tabiat menjilat bibir. ( Bibir sendiri ye ). Okay kat sini aku sediakan tips macamana nak atasi bibir kering dengan mudah dan tak perlu berbelanja besar.

1. MINUM AIR PUTIH
Semua dah tahu kan sebenarnya bila kita kurang minum air putih, tubuh kita akan mengalami dehidrasi. Maka sebab tu bibir pun jadi kering sebab badan tak mendapat air yang secukupnya. So, korang kena latih diri untuk minum air putih 8 gelas sehari ye. Lebih tak apa, asal jangan kurang.

2. BUAH DAN SAYURAN
Pengambilan buah dan sayur ni baik untuk kesihatan sebab buah dan sayur ni banyak mengandungi air dan vitamin yang tubuh perlukan. Untuk yang tak pandai makan sayur macam aku, korang boleh lah banyakkan makan buah ye. Buah yang mengandungi banyak air contohnya tembikai(92%), tembikai susu(90%), nanas (87%), plum (85%) dan banyak lagi. Tapi syok makan buah tu, air putih jangan tinggal.

3. MADU
Korang tahu kan madu banyak khasiatnya dan boleh merawat macam-macam penyakit. Macamtu juga dengan masalah bibir kering. Caranya cuma calitkan je madu tu dekat bibir. Berfungsi juga untuk melembapkan bibir korang.

4. LIP BALM/LIP TREAT
Lip Balm pun berkesan untuk merawat bibir kering. Lip balm ni senang untuk korang bawa kemana-mana sebab kecil. Saiz lipstik kan. Ada banyak brand yang jual kat luar sana dan make sure korang beli yang betul-betul berkesan ye. Macamana? Rajin-rajin baca review ye kat blog ke mana-mana. Contohnya macam aku, lip balm aku selalu ada dekat pencilbox sebab bila dekat campus akan terdedah dengan air-cond kat classroom dan library, itu pun akan menjadi bibir korang jadi kering. Lip balm yang aku gunakan ialah jenama IN2IT. Disebabkan aku tak pakai lipstik, aku agak rimas kalau pakai lip balm yang berwarna, so aku beli perisa Vanilla yang sememangnya tak ada warna dan paling penting sangat membantu untuk pulihkan bibir kering. Selain vanilla, IN2IT ada perisa lain ye kalau korang nak yang berwarna, silakan beli yang berwarna ikut kesesuaian korang. Harganya cuma RM6++

Itu je untuk kali ni ye, kita jumpa kat tips lain pula. Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...