Thursday 17 December 2015

MEMAAFKAN DIRI SENDIRI DAN ORANG LAIN.


 Hello dan Assalamualaikum..

Bila sampai masa kau dah matang, maksudnya kau sedar dan tahu manusia ni bukan semua baik, bukan semua suka dengan apa yang kau buat dan bukan semua akan gembira dengan pencapaian kau.
Kau pun akan tahu siapa betul-betul keluarga dan siapa sebenar-benarnya kawan.

Bila kau dah lalui satu fasa dimana kau betul-betul faham maksud maaf. Kebencian yang orang dah lontar kat kau tu, kau decide untuk maafkan je. Sebab dengan memaafkan orang lain lah, kau akan rasa tenang. Tak ada benci, tak ada rasa dendam. Kau pun tahu, bila orang buat jahat kat kau, serahkan pada Tuhan. Kau manusia, kau sendiri pun tak sempurna, inikan lagi nak berdendam dan menghukum.

MEMAAFKAN DIRI SENDIRI
  • Memaafkan diri ni sangat penting sebenarnya untuk korang terus maju kehadapan. Manusia tak lari dari kesilapan. Bila tahun-tahun yang lalu kau buat silap, kehidupan kau tak lah sebaik sekarang, pernah buat kesilapan besar. Atau sebagainya. Kau kena berubah dan maafkan diri, Pujuk diri sendiri supaya korang tak rasa terkepung dalam cerita lama. Maafkan diri sendiri, maadkan kesilapan yang dah dibuat, dan move forward. Bila korang dah move on ke kehidupan yang lebih baik, selalu je ingat yang jangan lagi ulang silap yang dulu. Memaafkan diri sendiri tu berperingkat, dan perubahan tu pun mengambil masa. Jangan terburu-buru, good thing takes time.
MEMAAFKAN ORANG LAIN
  • Mungkin ini yang paling susah. Apa yang susah? Bila hati dah sakit, akan susah untuk kau memaafkan apa yang orang lain dah buat kat kita. Dan lagi satu ialah EGO. Tapi pusing-pusing cerita pun sampai mana kan? Yang paling penting ingat ada lagi yang berhak menghukum selain kita. Manusia ni kerjanya bukan menghukum, bukan nak membalas kejahatan orang kat diri kita. Kalau kita balas perbuatan jahat yang orang buat kat kita dengan kejahatan juga, apa beza kita dengan diorang kan? Sama je. 
  • Maafkanlah, tapi jangan lupa. Jangan lupa siapa yang buat kat kau, jangan lupa apa yang dia buat kat kau supaya kau boleh belajar dan kau sendiri tak akan buat semua tu pada orang lain. Dalam erti kata lain, yang buat jahat kat kau ni, dorang sebenarnya minta perhatian. Dan percayalah, dorang tak layak dapat perhatian kau. 
Kesimpulannya, belajar untuk memaafkan tu sebenarnya fasa untuk belajar mengenal diri sendiri dan orang lain. Supaya kita lebih berhati-hati memilih siapa yang layak untuk kau jadikan kawan/pasangan. Dan kalau dorang ni dari keluarga sendiri, doakan je la yang baik-baik walaupun rasa macam nak bash balik kan. Tapi ingat keluarga ni susah kita nak predict, bila kita susah mungkin dorang akan tolong dan kalau dorang susah mesti kau akan tolong juga. Lebih baik doakan yang baik-baik. Tuhan sayang orang yang memaafkan orang lain.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...