Tuesday 5 January 2016

TIPS PENJAGAAN KULIT MUKA (PART 1)

Hello dan Assalamualaikum..

Ramai antara kita yang sentiasa nak kelihatan cantik, kemas, tak selekeh kan. Awak perempuan ke lelaki, rasanya sekarang adalah satu keperluan untuk menjaga kulit muka. Menjaga kulit muka bukan lah maksudnya kita kena pakai make-up or something like that. Menjaga kulit muka ni lebih kepada macamana kita nak kekalkan kulit muka tu bersih. Kalau pakai make-up pun, tapi kulit muka kita tak terjaga pun sama juga kan. Basically, untuk entry kali ni, i just share a little bit pasal basic thing la ye. Insyaallah lepas ni i sambung ke part 2 dan seterusnya. So, let's proceed to our tips ladies and gentlemen :)

1. AIR PUTIH
  •  Ini yang paling basic. Untuk maintain your health. Tak kira lah kesihatan badan atau muka. Korang kena minum banyak air. 2-3 liter per day. 8 gelas sehari. Kalau korang taknak muka tu nampak dull, bibir kering dan merekah/berdarah, kulit tak sekata, cuba lah apa produk mahal sekalipun. It won't help. The keyword is drink a lot of plain water. Paling senang nak make sure korang minum air yang mencukupi ialah 1 botol besar mineral (1500ml) dan 1 botol kecil mineral (500ml) dah bersamaan dengan 2 liter air. Cuba lah untuk minum banyak air putih. 
  • Jangan lupa juga minum air putih sebelum tidur dan selepas bangun tidur. For me, the simple & easiest thing to keep discipline, bring your bottle anywhere you go (except for the toilet lulz). Awak nak keluar rumah, bawa botol mineral or any bottle yang cantik menawan ke dalam kereta. Cara ni penting juga supaya korang tak membeli air tin ke air manis-manis bila berada kat luar nanti. Even aku pun kadang-kadang macamtu. So, yeah, always bring your plain water, it is your daily bestfriend actually.
2. KENALI JENIS KULIT SEBELUM MEMILIH PRODUK: Normal/Kering/Berminyak/Kombinasi/Sensitive 

  •  Sebelum memilih produk yang korang nak gunakan, sila pastikan jenis kulit korang yang macamana ye. Macamana nak kenal jenis kulit? Caranya senang je, Cuci muka bersih-bersih, lepastu takpayah pakai apa-apa untuk 1 atau 2 jam dan lepastu tengok kulit muka korang kat cermin jadi apa. Ada minyak ke, atau ada minyak bahagian T zone & dahi sahaja, atau kering dan pedih-pedih ke. Lepas dah pastikan jenis kulit korang, korang boleh lah memilih skin care yang sesuai. Jangan main sembarangan pilih ye, karang muka korang jadi breakout dan bertambah teruk.  
3. CLEANSER
  • Pilih cleanser yang sesuai dengan keadaan atau jenis kulit muka korang dan jangan skip mencuci muka walaupun sesibuk mana pun korang ye. Basuh muka 2 kali sehari pagi dan malam. Adalah lebih baik kalau korang cari cleanser yang FREE PARABEN. Apa sebenarnya Paraben ni? Ia adalah bahan merkuri yang boleh menyebab kan kanser dan sangat bahaya untuk kulit korang. For more info korang boleh check SINI. Dan jangan sekali-kali pakai produk yang banyak kandungan merkuri nya. It's not good for your skin. 
4. TUALA MUKA/TISU/KAPAS MUKA
  • Untuk korang yang biasa gunakan tuala kecil/tuala muka selepas mencuci muka, jangan gunakan tuala tu lebih dari sehari. Sebab? banyak bakteria yang ada dalam towel tu walaupun korang rasa towel tu bersih dan bau downy pun masih ada lagi. Banyak debu, kotoran terperangkap dalam permukaan towel tu yang kita tak dapat tengok dengan mata kasar. So, kalau pun korang terbiasa guna towel muka, pastikan tukar hari-hari dan jgn guna lebih dari sehari. It's a NO NO. Kalau tak nak guna towel muka, korang boleh lap muka denga tisu atau kapas muka. Tapi apa yang aku buat selalu, lepas cuci muka, aku akan biarkan air tu meresap sendiri dalam kulit, aku cuma lap bahagian leher dan jaws sahaja. Untuk bahagian muka, aku akan biarkan meresap dengan sendiri. Biasanya buat waktu malam sebab bila sebelah pagi kadang-kadang kena cepat dan tak ada masa nak biarkan kering, so lap je guna tisu atau towel. 
5.  DISIPLIN
  • Walaupun korang jenis yang keluar rumah dengan naked face macam aku. Korang kena juga make sure yang korang bersihkan muka dengan teratur dan disiplin. Makanan pun kena jaga dan jangan makan makanan yang boleh menyebabkan kulit muka korang breakout. Korang juga kena senaman untuk make sure yang korang sentiasa sihat dan kulit muka korang jadi lebih sihat dan ceria.
 Okay, that's all for today. Stay tuned untuk skin care tips yang ke2. Any questions atau apa-apa yang nak dikatakan, please leave your comment below! Cauuu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...